Rynek Infrastruktury
Zdaniem pomysłodawców tego rozwiązania zastąpienie opłat z tytułu wieczystego użytkowania podatkiem od nieruchomości pozwoli rozwiązać problem podatków portowych. Jednak zdaniem przedstawicieli portów realizacja pomysłu będzie możliwa do wprowadzenia w życie jedynie, gdyby Skarb Państwa przekazał grunty zarządom portów bez dokonania wyceny.
– Gdybyśmy stali się właścicielami gruntów portowych nie musielibyśmy płacić Skarbowi Państwa rocznej daniny w wysokości 400 tys. zł. Zapłacilibyśmy jednak dziesiątki, jeśli nie setki milionów zł z tytułu nabycia praw własności do terenów, na których obecnie prowadzimy działalność gospodarczą – mówi w rozmowie z portalem Morza i Oceny Krystyna Szambelańczyk, wiceprezes Zarządu Portu Morskiego Gdynia.
Według wiceszefowej ZMPG, proponowane przez polityków PO rozwiązanie nie wpłynęłoby na polepszenie sytuacji kontrahentów. Szambelańczyk zwraca uwagę, że opłaty poniesione z tytułu nabycia na własność terenów portowych, ZMPG musiałby zrekompensować sobie w postaci podniesienia czynszów dzierżawnych. Na początku poprzedniej dekady, ZPMG przymierzał się do przejęcia na własność terenów portowych. Porzucono jednak ten pomysł z uwagi na koszty, które wiązały się z jego realizacją.
Inne stawki w Trójmieście, inne – na Pomorzu Zachodnim
W artykule przypomniano, że obecnie stawka podatku za użytkowanie wieczyste w portach wynosi 3% wartości nieruchomości. Prezydenci Gdańska i Gdyni uznali Port Gdańsk i Port Gdynię za podmioty ważne dla obronności kraju, więc podmioty gospodarcze operujące w gdańskim i gdyńskim porcie płacą podatek w wysokości 0,3% wartości. Natomiast w przypadku portów Szczecin i Świnoujście uznano inną interpretację zapisów Ustawy o gospodarce nieruchomościami i pozostawiono stawki 3%. Nie jest to jedyny przypadek, gdy prawnicy różnią się w swoich opiniach, wydając różne orzecznictwa pomimo identycznych przepisów prawa.
Jesienią do Sejmu trafił poselski projekt PiS dotyczący nowelizacji ustawy ujednolicającej stawki portowe. W treści ustawy zapisano, że przedsiębiorstwa portowe płacić mają stawkę 0,3%. Jak zauważył, w rozmowie z portalem Morza i Oceany, poseł PiS Michał Jach, istnieje zgoda PiS i PO, by definitywnie rozpatrzyć kwestię projektu ustawy.
Port w Świnoujściu i Szczecinie wystąpił do obydwu samorządów z wnioskiem o obniżeniem stawek portowych. W sierpniu weszła w życie nowelizacja rozporządzenia Rady Ministrów dotycząca naliczania stawek dla portów. Samorządy podtrzymały swoją decyzję głoszącą, że nie ma podstaw do zastosowania obniżonej stawki wynoszącej 0,3%. Zarząd Portu Szczecin- Świnoujście odwołał się od tej decyzji do Samorządowego Komitetu Odwoławczego. SKO zobowiązało się do rozpatrzenia tej sprawy w drugiej połowie 2014 r.
Przekształcenie nie ma prawa wprowadzić nowych kosztów
Zdaniem posła Jacha, obecna różnica w wysokości stawek podatkowych istnieje wbrew regułom gospodarki rynkowej, przepisów UE oraz innych regulacji obowiązujących w naszym kraju. Polityk PiS zauważa też, ze realizacja pomysłu parlamentarzystów PO, by wieczyste użytkowanie terenów w portach przekształcić na własność, zniesie opłaty z tytułu użytkowania gruntu. Pozostaje kwestia ustalenia wysokości stawek podatku od nieruchomości przez rady miast lub gmin. W każdym przypadku porty będą musiały uiścić również podatek od nieruchomości.
Odpłatne przekształcenie formy użytkowania jest formułą, na którą nie stać żadnego portu w kraju. Natomiast nieodpłatne przekazanie na własność terenów portowych zarządom portów jest nierealne, biorąc pod uwagę sytuację budżetową państwa.
– Będziemy popierali każde rozwiązanie, które w sposób jednoznaczny i jednomyślny zrówna prawa portów w Polsce. Pomysł parlamentarzystów PO zostanie rozpatrzony w szerokim aspekcie przez Ministerstwo Skarbu. Należy wykluczyć sytuację, gdy zastosowanie pomysłu partii rządzącej doprowadza do wprowadzania nowych podatków, lub wygeneruje dodatkowe koszty dla Skarbu Państwa. Na taki stan rzeczy nie powinno wyrazić zgody Ministerstwo Finansów – uważa Michał Jach.